середа, 18 травня 2022 р.

 

                          Бібліотечна інклюзія: алгоритм розвитку

(Консультація)

 


      Останнім часом у суспільстві все більше уваги приділяється вирішенню соціальних проблем людей з обмеженими фізичними можливостями.

     Публічна бібліотека як соціальний інститут, що надає вільний доступ до інформації та знань, повинна брати активну участь у цьому процесі.

        Бібліотека є тією установою, яка може консолідувати громадськість щодо вирішення соціально - значущих проблем. Одним із пріоритетних напрямків державної політики в бібліотечній сфері є впровадження інклюзії, яка виключає будь-які форми дискримінації читачів: за фізичним, національним показником, або через певні особливості поведінки, а також створює для всіх користувачів відповідні умови для отримання повноцінних якісних послуг.

    На державному рівні в Україні прийнято ряд законів, постанов ВРУ, указів Президента, розпоряджень КМУ,  в яких прописано про права, обов’язки, рівність і недискримінацію, просвітницько–виховну роботу, доступність, рівність перед законом, свободу від експлуатації, насилля та наруги, освіту, здоров’я, працю, участь у культурному житті та багато інших статей щодо захисту цих людей.

1.      Національна стратегія із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року: розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2021 р. № 366-р.- Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/366-2021-%D1%80#Text   

2.     Конвенція про права осіб з інвалідністю, ратифікована Законом України від 16 грудня 2009 р. № 1767-VI.- Режим доступу: http://consultant.parus.ua/?doc=05402C91FB  

            https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1767-17#Text  

3.     Європейська соціальна хартія (переглянута), ратифікована Законом України від 14 вересня 2006 р. № 137-V.-Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_062#n3 (Стаття 15 «Право осіб з інвалідністю на самостійність, соціальну інтеграцію та участь у житті суспільства»)

4.     ЗУ «Про внесення змін до деяких законів України щодо реалізації інвалідами права на трудову зайнятість» (23 лютого 2006 р.), «Про реабілітацію інвалідів в Україні» (6 жовтня 2005 р.), «Про внесення змін до Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» (31 травня 2005 р.) (Редакція від 20.01.2018) .- Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua  .

5.     Закон України «Про внесення змін до деяких законів України про освіту щодо організації інклюзивного навчання» від 05.06.2014 № 1324-VII.- Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1324-18#Text 

                                  

                                           Постанови КМ України:                   

 «Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр» від 12.07.2017 № 545 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/545-2017-%D0%BF#Text

 «Деякі питання створення ресурсних центрів підтримки інклюзивної освіти та інклюзивно-ресурсних центрів» від 22.08.2018 № 617 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/617-2018-%D0%BF#Text

 «Про затвердження Порядку організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти» від 10.04.2019 № 530;

 «Про організацію інклюзивного навчання в закладах вищої освіти» від 10.07.2019 № 635 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/530-2019-%D0%BF#Text

 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах професійної (професійно-технічної) освіти» від 10.07.2019 № 636 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/636-2019-%D0%BF#Text ;

 «Про організацію інклюзивного навчання в закладах позашкільної освіти» від 21.08.2019 № 779 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/779-2019-%D0%BF#Text .

  Про внесення змін до Положення про інклюзивно-ресурсний центр від 29 квітня 2022 р. № 493 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/493-2022-%D0%BF#Text  

  Державна цільова програма «Національний план дій щодо реалізації Конвенції про права осіб з інвалідністю на період до 2020 року» (затверджена Постановою КМ України від 01.08.2012 № 706) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/612-2017-%D0%BF#Text  .

  Указ Президента України «Про підвищення ефективності заходів у сфері прав осіб з інвалідністю» від 03.12.2019 № 875/2019 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/875/2019#Text .

 План заходів щодо створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення «Безбар’єрна Україна» (затверджений Постановою КМ України від 29.07.2009 № 784)  https://docs.dtkt.ua/doc/784-2009-%D0%BF

   Національні програми, плани, стратегії з безбар’єрного середовища в усіх сферах життя  прийнято у 26 країн ЄС:Австрії, Болгарії, Греції, Данії, Естонії, Ірландії, Іспанії, Італії,  Кіпрі, Латвії, Литві, Люксенбурзі, Мальті, Нідерландах, Німеччині, Польщі, Португалії, Румунії, Словаччині, Словенії, Угорщинї, Фінляндії, Франції, Хорватії, Чехії, Швеції та інших країнах світу

     Метою «Національної стратегії України із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року» є створення безперешкодного середовища для всіх груп населення, забезпечення рівних можливостей кожній людині реалізовувати свої права, отримувати послуги на рівні з іншими шляхом інтегрування фізичної,  інформаційної,  цифрової, соціальної та громадянської ,  економічної , освітньої безбар’єрності до всіх сфер державної політики  (ініціатива О. Зеленської).

           Головні завдання публічних бібліотек:

-         забезпечення доступу до бібліотеки (облаштування пандусами)

-         забезпечення рівного доступу до інформації,

-         запобігання цензурі,

-         сприяння усуненню цифрової нерівності, особливо у сільських районах (навчання на Національній онлайн-платформі для розвитку цифрової грамотності)      

-    сприяння створенню у приміщеннях комфортних умов для людей з інвалідністю, як у площині перебування у приміщенні бібліотеки, так і в площині специфіки споживання інформації цими людьми,

-                   -  забезпечення аудіосупроводу та спеціального обладнання для сприйняття інформації людьми з вадами зору, порушенням слуху тощо,

-                       -  створення інклюзивних просторів, Центрів  для людей з обмеженими можливостями і забезпечення їх відповідним обладнанням (за можливості)                     

                                               

               

         Як організувати роботу бібліотеки з обслуговування користувачів з інвалідністю?

1) вивчити потреби в інформації даної категорії читачів;

2) сформувати фонд відповідної літератури, який буде доступний за змістом і формою;

3) при необхідності доукомплектувати фонд спеціальною літературою;

4) налагодити інформаційно-бібліографічне обслуговування;

5) скласти спільні плани роботи з радами ветеранів та товариствами інвалідів;

6) сформувати спеціальну картотеку, яка б містила таку інформацію: прізвище, ім’я та по батькові особи; адресу, телефон; вік; зацікавлення; вид обслуговування (вдома, у бібліотеці)

    Пріоритетні напрями роботи бібліотек з користувачами з інвалідністю

   На сучасному етапі пріоритетними напрямками роботи книгозбірень з інвалідами мають стати: соціальний, інформаційний, психологічний, дозвіллєвий, професійно-реабілітаційний (Згідно «Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року». Цьому сприятиме координація діяльності бібліотек з органами місцевої влади, державними та громадськими організаціями, соціальними, юридичними, психологічними службами, центрами реабілітації, методичними та навчальними закладами, спортивними, молодіжними об’єднаннями, Товариством Червоного Хреста тощо.                                     

                       Рекомендації по соціальному напрямку:

Створювати зони інформації:

1)    тематичні папки та рубрики «Корисні посилання для осіб з обмеженими можливостями» на сайтах, блогах : «Законодавство України», «Пільги інвалідам», «Освіта», «Медицина», «Оформлення субсидій», «Ваше здоров’я», «Зупинись! Інформація для тебе», «Людина та її здоров’я», «Працевлаштування» та ін.;

2)    папки-досьє та інформація на сайтах, блогах з фактографічними матеріалами про:

навчальні заклади (адреси, реквізити, номери телефонів, графіки роботи приймальних комісій, правила прийому документів, форми та терміни навчання, факультети, спеціалізації, перелік екзаменів, наявність підготовчих курсів, сума оплати за навчання, пільги інвалідам);

– медичні та реабілітаційні заклади, протезно-ортопедичні підприємства (адреси, реквізити, графіки роботи, правила прийому громадян з особливими потребами, перелік захворювань, лікування яких здійснюється в даній установі, наявність спеціалізованого обладнання для протезування, прейскурант цін на послуги, пільги особам з вадами здоров’я);

– служби побуту, що обслуговують людей з обмеженими можливостями, та пільги, які їм надаються;

– розклад руху та маршрути громадського транспорту;

 – магазини для соціально незахищених верств;

 – перелік електронних адрес установ, організацій, благодійних фондів у нашій країні і за кордоном, з розгорнутими анотаціями стосовно призначення, профілю діяльності, видів можливої допомоги.

Також бібліотеки можуть організовувати акції благодійної допомоги інвалідам та їхнім родинам;    

   Необхідно створити тематичні картотеки, що сприятимуть знайомству людей, які знаходяться в інформаційному вакуумі, обміну між ними відомостями, виявленню спільних інтересів, а за бажанням – встановленню особистих контактів, зокрема: «Вас захищає закон», «Люди для людей», «Служба взаємодопомоги», «Милосердя й доброта – найбільші людські цінності», «Ваше здоров’я», «Лікує природа», «Будьмо знайомі» тощо.

                          Рекомендації по інформаційному напрямку

 Основним напрямком роботи бібліотеки має стати інформаційний. Для надання відомостей із питань правового, соціального, психологічного захисту населення рекомендуємо організовувати на базі книгозбірні:

- консультаційні пункти юриста, психолога, соціального працівника з чітко визначеними графіками роботи.

 - Дні інформації, присвячені  заздалегідь визначеним темам, що стосуються життєдіяльності людей із певними вадами здоров’я, наприклад:

            «Працевлаштування»;

             – «Соціальні гарантії людям з обмеженими можливостями»;

             – «Пільги інвалідам»;

              – «Подолання стресу після травми»;

              – «Мої страхи»;

               – «Психологічне розвантаження» тощо.

- Виставки, біля яких влаштовувати бесіди, огляди літератури.

- Тренінги для людей з особливими потребами з фахівцями центру зайнятості (до прикладу,  «Правові особливості працевлаштування та умов праці людей з обмеженими функціональними можливостями» з такими питаннями:

    1. Правові проблеми працевлаштування інвалідів.

    2. Робоче місце цих людей.

    3. Органи, що здійснюють працевлаштування громадян із вадами здоров’я.

    4. Професійне навчання осіб з особливими потребами.

- Колонку інформації на своєму ресурсі в  інтернеті:

        1. Законодавство про інклюзію;

        2. Інформація про права інвалідів;

         3. Пільги інвалідам тощо  

                                Рекомендації по психологічному напрямку

У людей з інвалідністю дуже високий рівень залежності від сім’ї, у деяких - обмежені навики взаємодії в соціумі. Тому, бібліотекам необхідно:

-         -  створювати клуби за інтересами для спілкування;

-         -  залучати до різних проєктів, що дасть можливість проводити час за межами родинного кола та відчувати себе потрібним суспільству;

-         -  організовувати консультації спеціалістів (медики, соціальні психологи, соціальні працівники, педагоги-психологи, служби психологічного захисту дітей, викладачі…) ;

-         -  організовувати перегляди фільмів, прослуховування аудіокниг за відповідною темою;

-         -  організовувати бібліотерапевтичні заходи з читання книг;

-         -  створювати служби довіри "Цілком таємно«;

-         -  організовувати прослуховування релакс музики тощо

                                     

                         

                    Рекомендації по дозвіллєвому напрямку

Для надання допомоги людям із вадами здоров’я доцільними є: 

-запрошення на масові заходи бібліотеки з популяризації читання;

-організація клубів (гуртків) сімейного дозвілля для об’єднаня родин з інвалідами;

-організація клубів за інтересами «Діалог», «Надія» тощо ;

-проведення практичних занять з малювання, ліплення, роботи з природними матеріалами;

-організація занять у формі вікторин, розвиваючих ігор, тренінгів, тестів, що допоможе таким людям брати участь у житті суспільства, зруйнувати соціальні бар’єри тощо;

-організація майстер - класів з професійними митцями;

-проведення конкурсів літературної творчості з подальшою публікацією робіт тощо;

-створення ігротек на базі бібліотеки (шахи, шахмати, доміно тощо);

-проведення інтерактивних квестів, інтерактивних загадок на бібліотечних сайтах, блогах;

-генерування різнотематичних кросвордів в соціальних мережах;

-організація інтелектуальних змагань;

-підготовка Днів спілкування;

-презентації нової літератури;

-виставки творчих робіт людей з інвалідністю  «Творча вітрина»;

-проведення благодійних свят «Повір у себе» тощо

    До здійснення такої роботи необхідно залучати працівників спеціалізованих закладів та організацій, служб психологічного захисту дітей, педагогів-психологів.  

                                                   

                            Професійно-реабілітаційний напрямок

-         Створення центрів (гуртків) професійної реабілітації, залучивши спеціалістів центру зайнятості. Навчати вишиванню, плетінню бісером, шиттю, в’язанню, куховарству тощо.

-         Створення інтернет-класів з вивчення комп’ютерної грамотності, текстовому набору, роботі на онлайн-платформах тощо

Це дасть можливість залучати інвалідів до посильної трудової діяльності.

                Важливим бібліотерапевтичним напрямком є виставкова робота:

     -    Виставки-роздуми з проблемних питань життєдіяльності людей з обмеженими можливостями: «Що таке страх і як з ним боротися?», «Облаштування квартири, де проживає інвалід» та ін.

    -     Тематичні виставки: «Душу зцілює добро», «Для тих, хто полюбляє сад», «Стіл здоров’я», «Готуємо самі», «Шлях до себе», «Перечитайте цю книгу», «Допоможи собі сам».

     -    Виставки-персоналії про людей, які не тільки не підкорилися недузі чи «поганій» долі, але здебільшого змінили її, підтверджуючи тим самим, що головне – сильний характер

    При індивідуальній роботі з особами з інвалідністю необхідно використовувати традиційні форми бібліотечної діяльності: носіння книг додому, бесіди, індивідуальне інформування, персональні запрошення на масові заходи, складання тематичних добірок, рекомендаційних списків тощо.

    До надання послуг читачам удома варто залучати волонтерів, зокрема користувачів книгозбірні.

   На базах публічних бібліотек України створені Сенсотеки, Центри, простори для обслуговування людей з інвалідністю.  До прикладу:

·        У Стрийському парку (м. Львів) по сусідству зі школою-інтернатом №100 відкрили Сенсотеку для інклюзії людей з вадами зору на базі колишньої бібліотеки №18. Купили нові меблі та спеціалізоване обладнання для людей з вадами зору: принтер, який друкує шрифтом Брайля та відеозбільшувач для читання. Підлога вимощена тактильною плиткою. Заклад поділений на кілька зон: книгозбірні, зали для читання та розмов, міні-кухня. Є навіть піаніно для музичної паузи.

·        Інтернет-центр для незрячих та слабозорих Тернопольської обласної бібліотеки для молоді , обладнаний тифлотехнікою та спеціалізованим програмним забезпеченням: дисплей Брайля, портативний збільшувач, тифло-флеш-плеєр, програма екранного доступу JAWS та OPENbook.

·        Інформаційний центр для обслуговування людей з інвалідністю  «Інтерсвіт» у Старобільській дитячо-юнацькій бібліотеці

·        Центр спілкування людей з інвалідністю (бібліотека-філія №17 Сумської МЦБС) працює за спеціальною цільовою бібліотечною програмою «Радість спілкування»

·        Центр обслуговування людей з інвалідністю «INVA-INFORM» при МБА Вінницької обласної універсальної наукової бібліотеки ім. К. А. Тімірязєва

·        Центр дозвілля для людей з вадами зору у бібліотеці-філії № 2 у
Лисичанську

·        КУ «Тернопільська міська ЦБС» спільно з партнерами реалізували проєкт «Можливості-обмежені, здібності-безмежні», в рамках якого було облаштовано інклюзиний простір у бібліотеці, придбано  мультимедійний екран, мультимедійну дошку,  мультимедійні проектори, фотоапарати, офісні дивани та розкладні стільці, закуплено матеріали для проведення майстер-класів.

Бібліотека – сусід  навчально-реабілітаційного центру для дітей з ДЦП і навчально-виховного комплексу №28, де навчаються діти, які погано бачать.

        Розроблено цілий цикл заходів для цієї категорії користувачів.

    Загальні правила етикету спілкування з людьми з інвалідністю

    При спілкуванні з людьми з інвалідністю потрібно дотримуватися загальних правил етикету спілкування з цією вразливою категорією.

-         При спілкуванні з людьми, які відчувають труднощі при пересуванні;

-         При спілкуванні з людьми зі слабким зором і незрячими;

-         При спілкуванні з людьми з порушенням слуху;

-         При спілкуванні з людьми із затримкою в розвитку і проблемами спілкування;

-         При спілкуванні з людьми, що мають психіатричні проблеми;

-         При спілкуванні з людьми, які відчувають утруднення в мовленні;

-         При спілкуванні з людьми з гіперкінезами (спастикою)

                                     (Див. Додаток 1.)

 

 Сайти, блоги, сторінки в соціальних мережах Товариств людей з інвалідністю, клубів, порталів, ГО, асамблеї, благодійних фондів, освітніх ресурсів та ін.

                                    (Див. Додаток 2.)

 

                                           

                                                   Додаток 1.

            Загальні правила етикету спілкування з людьми з інвалідністю

При спілкуванні з людьми, які відчувають труднощі при пересуванні

Якщо ви спілкуєтеся з людиною в інвалідному візку, намагайтеся зробити так, щоб ваші очі перебували з її очима на одному рівні. Ви можете відразу на початку розмови сісти, причому прямо перед нею. Пам'ятайте, що інвалідний візок - недоторканний простір людини. Не опирайтеся на нього, не штовхайте. Почати котити візок без згоди інваліда - те ж саме, що схопити і понести речі людини без її дозволу.

Завжди запитуйте, чи потрібна допомога, перш ніж надати її. Пропонуйте допомогу, якщо потрібно відкрити важкі двері або пройти по килиму з довгим ворсом. Якщо ваша пропозиція прийнята, запитайте, що потрібно робити, і чітко дотримуйтесь інструкцій. Якщо вам дозволили пересувати візок, котіть його повільно. Візок швидко набирає швидкість, і несподіваний поштовх може призвести до втрати рівноваги. Завжди особисто переконуйтеся в доступності місць, де заплановані заходи. Заздалегідь поцікавтеся, які можуть виникнути проблеми і як їх можна усунути. Пам'ятайте, що, як правило, у людей, які мають труднощі при пересуванні, немає проблем із зором, слухом і розумінням.

Розкажіть інвалідам, яке у вашій бібліотеці є спеціальне обладнання для них, не соромтеся показати, де знаходиться туалет. Це може допомогти їм швидше адаптуватися.

При спілкуванні з людьми зі слабким зором і незрячими

Порушення зору має багато ступенів. Повністю незрячих людей всього близько 10%, решта мають залишковий зір, можуть розрізняти світло і тінь, іноді колір і обриси предмета. В одних слабкий периферичний зір, в інших — прямий. Усе це треба з'ясувати і враховувати.

Пропонуючи свою допомогу, направляйте людину, не зчіплюйте її руку, йдіть так, як ви зазвичай ходите. Не потрібно хапати сліпу людину і тягнути її за собою.

Опишіть коротко, де ви перебуваєте. Попереджайте про перешкоди: щаблі, низькі одвірки тощо. Пересуваючись, не робіть ривків, різких рухів.

У присутності інваліда по зору не слід надмірно захоплюватися з приводу краси недоступного для сприйняття людини об'єкта (картини, ілюстрації, природного явища). Краще конкретизувати словами, що саме викликає захоплення.

Якщо ви збираєтеся читати незрячій людині, спочатку попередьте про це. Говоріть нормальним голосом, не пропускайте інформацію, якщо вас про це не просять.

Називайте себе і представляйте інших співрозмовників, присутніх; коли ви спілкуєтеся з групою незрячих людей, не забувайте кожного разу називати того, до кого ви звертаєтеся.

Коли ви пропонуєте незрячій людині сісти, направте руку на спинку стільця чи підлокітник.

Уникайте розпливчастих визначень та інструкцій, які зазвичай супроводжуються жестами, виразів на кшталт «Склянка знаходиться десь на столі». Використовуйте правило годинника: “Склянка знаходиться на 3 годині”.

Якщо у вашій бібліотеці є спеціальна апаратура, повідомте про це відвідувачів.

Застереження колеги

“Особливо складною категорією є люди, які були зрячими і втратили зір внаслідок аварії чи хвороби. Вони часто перебувають у стані депресії, їм важко прийняти свою сліпоту. Ці люди потребують особливої уваги, терпіння та індивідуального підходу.

Бібліотекарям слід пам'ятати, що такі користувачі мають недостатньо розвинені навички орієнтації у просторі, самообслуговування, не володіють системою Брайля, воліють брати книги,”що говорять”.

“Багато інвалідів віддають перевагу спеціальній бібліотеці. Вони вважають її “своєю”, не впевнені, що в публічній книгозбірні знайдуть документи на відповідних носіях, що там їх не вважатимуть людьми другого сорту”.

При спілкуванні з людьми з порушенням слуху

Зовні він — глуха дитина. Всередині — просто дитина”

(гравірування на дверях Лексингтонської школи для глухих (США)

 

Існує кілька типів та ступенів глухоти, і, відповідно, є кілька способів спілкування з людьми, які погано чують - мова жестів, міміка, рухи тіла, письмо. Найкраще запитати при першій зустрічі, якому способу надає перевагу відвідувач.

Перш, ніж заговорити з людиною, дайте знак, що ви збираєтеся їй щось сказати. Розмовляючи, дивіться прямо на користувача. Не затемняйте своє обличчя і не загороджуйте його руками, волоссям або якимись предметами. Ваш співрозмовник повинен мати можливість стежити за виразом вашого обличчя.

Підійдіть до людини ближче, говоріть повільно і чітко, але не занадто голосно (зниження слуху часто супроводжується підвищенням чутливості до гучних звуків). Деякі люди можуть чути, але сприймають окремі звуки неправильно. У цьому випадку говоріть більш голосно і чітко, підбираючи відповідний рівень. Якщо людина втратила здатність сприймати високі частоти, знадобиться лише знизити висоту голосу.

Щоб привернути увагу людини, назвіть її по імені. Якщо відповіді немає, можна злегка торкнутися тіла або помахати рукою. Говоріть ясно і рівно, не потрібно надмірно підкреслювати щось. Кричати, особливо у вухо, теж не варто. Слід дивитися в обличчя співрозмовнику і говорити чітко та повільно, використовуючи прості фрази і уникаючи несуттєвих слів. Якщо вас просять повторити щось, спробуйте перефразувати речення. Додатково використовуйте міміку, жести, рухи тіла.

Переконайтеся, що вас зрозуміли, не соромтеся запитати про це у співрозмовника. Іноді контакт досягається, якщо говорити пошепки: у цьому випадку поліпшується артикуляція, що полегшує читання з губ. Якщо ви повідомляєте інформацію, яка включає в себе номер, технічний або інший складний термін, адресу, напишіть, повідомте факсом чи електронною поштою або будь-яким іншим способом, щоб уникнути помилки.

Якщо існують труднощі під час усного спілкування, запитайте, чи не буде простіше листуватися. Не забувайте, що у великих або багатолюдних приміщеннях важко спілкуватися з людьми, які погано чують. Яскраве сонце або тінь теж можуть стати бар'єрами. Якщо ви спілкуєтеся через сурдоперекладача, не забудьте, що звертатися треба безпосередньо до співрозмовника.

Повідомте, чим у вашій бібліотеці можна зацікавити людину, наприклад, тренажером жестової мови, колекцією фільмів із субтитрами, читаннями віршів жестовою мовою тощо.

При спілкуванні з людьми із затримкою в розвитку і проблемами спілкування

Використовуйте доступну мову, висловлюйтесь точно і по суті. Не думайте, що вас не зрозуміють. Виходьте з того, що доросла людина із затримкою в розвитку має такий же досвід, як і будь-яка інша доросла людина. Будьте готові повторити кілька разів. Не здавайтеся, якщо вас з першого разу не зрозуміли. Даючи завдання або інструкцію, розповідайте все «покроково». Дайте вашому співрозмовнику можливість обіграти кожен крок після того, як ви пояснили йому.

При спілкуванні з людьми, що мають психіатричні проблеми

Психічні порушення - не те ж саме, що проблеми в розвитку. Люди з психічними проблемами можуть відчувати емоційні розлади, що ускладнюють їхнє життя. Неправда, що вони мають проблеми в розумінні або нижчий за рівнем інтелект, ніж більшість людей. У цих людей свій особливий погляд на світ.

Якщо людина, що має психічні порушення, засмучена, запитайте спокійно, що ви можете зробити, щоб допомогти їй. Не розмовляйте різко, навіть якщо у вас є для цього підстави. Не слід думати, що люди з психічними порушеннями більше, ніж інші, схильні до насильства. Якщо ви доброзичливі, вони будуть почувати себе спокійно.

При спілкуванні з людьми, які відчувають утруднення в мовленні

Не перебивайте і не виправляйте людину, починайте говорити тільки тоді, коли переконаєтеся, що вона вже закінчила свою думку. Не намагайтеся прискорити розмову, будьте готові до того, що вона триватиме більше часу. Якщо ви поспішаєте, краще, вибачившись, домовитися про спілкування в інший час.

Дивіться в обличчя співрозмовнику, підтримуйте візуальний контакт, зосередьте на цій бесіді всю вашу увагу.

Не думайте, що утруднення в мовленні - показник низького рівня інтелекту людини. Намагайтеся задавати питання, які вимагають коротких відповідей або кивка. Не вдавайте, що ви зрозуміли, якщо це не так, не соромтеся перепитати. Якщо вам знову не вдалося зрозуміти, попросіть вимовити слово в більш повільному темпі, можливо, по буквах.

Не забувайте, що людині з порушеною вимовою теж потрібно висловитися. Не перебивайте її і не пригнічуйте, не квапте мовця. Якщо у вас виникають проблеми в спілкуванні, запитайте, чи не хоче ваш співрозмовник використати інший спосіб - написати, надрукувати тощо.

При спілкуванні з людьми з гіперкінезами (спастикою)

Гіперкінези - мимовільні рухи тіла або кінцівок, які зазвичай властиві людям з дитячим церебральним паралічем (ДЦП). Мимовільні рухи можуть виникати також у людей з пошкодженням спинного мозку.

Якщо ви бачите людину з гіперкінезами, не слід звертати на неї пильну увагу. При розмові не відволікайтеся на мимовільні рухи вашого співрозмовника, бо ви можете пропустити щось важливе, і обидва опинитеся в незручному становищі.

Пропонуйте допомогу ненав'язливо, не привертаючи загальної уваги.

При гіперкінезах зустрічаються також утруднення в мові. У такому випадку радимо прислухатися до рекомендацій, викладених у розділі «люди з утрудненнями в мові» [8].

 Порада фахівця:

“Одна з головних проблем інвалідів - це самотність, неможливість повноцінного спілкування. У кожному випадку труднощі свої, і майже завжди вони не кращим чином позначаються на характері людини. Дуже важко бути самотнім.

Є, звичайно, і характерні для того чи іншого захворювання психологічні особливості. Хворим на діабет властива підвищена дратівливість, сердечникам - тривожність і страхи, люди із синдромом Дауна, як правило, добрі й довірливі.

Головне в спілкуванні - бути відкритим і доброзичливим, і у вас все вийде!”  

                                              

                                             Додаток 2 

              Сайти, блоги, сторінки в соціальних мережах 

Товариств людей з інвалідністю, клубів, порталів, ГО, асамблеї, 

благодійних фондів, освітніх ресурсів та ін.

                  Організації осіб з інвалідністю в Чернівцях

 

                                               Загальні сайти

  •  Всеукраїнська громадська організація «Коаліція захисту прав інвалідів та осіб з інтелектуальною недостатністю» (www.inteldisability-coalition.kiev.ua ).  Disability.ru: сайт для інвалідів (www.disability.ru). ( Новини, статті, корисні посилання, пошук роботи, знайомства, форум).
  •  Dislife: портал для людей з обмеженими можливостями здоров’я (www.dislife.ru). (Новини, законодавство, працевлаштування, спілкування).
  •  Інтернет-портал Наукового товариства інвалідів «Інститут соціальної політики» (http://isp.rehab.org.ua/ukrainian ). ( Про діяльність організації, реабілітаційні центри України, діяльність Ради з питань освіти інвалідів; новини, довідкова інформація, електронна бібліотека, законодавство та багато іншого. Передбачено можливість надання консультацій.)
  •   INVАK.INFO: інформаційне агентство – портал інвалідів (http://invak.info ). (Відомості про події та заходи інвалідного руху, організації, конкурси, гранти, способи реабілітації; нормативні документи, бібліотека, спеціальні комп’ютерні програми. Є можливість пошуку роботи, форум.)
  •   Комп’ютерний клуб «Контакт» для дітей-інвалідів (www.kontaktklub.narod.ru ).
  •   LydiX.ru: соціальна мережа для інвалідів (www.lydix.ru).
  •   Національна асамблея інвалідів України (http://naiu.org.ua ). (Офіційний сайт Всеукраїнського громадського соціально-політичного товариства. Мета його діяльності – об’єднання громадських організацій, членами яких є інваліди, узгодження дій та консолідація їх зусиль, спрямованих на поліпшення становища людей з вадами здоров’я в Україні, сприяння захисту конституційних прав цих громадян, підвищенню їх ролі й соціального статусу в суспільстві).
  •   Повір у себе! (http://believe.net.ua ). (Сайт присвячено життю та проблемам інвалідів.).
  •   Портал для людей з обмеженими фізичними можливостями (www.inva-support.cn ). (Спілкування, консультації психолога, сексолога, юриста).
  •  Проект «Безбар’єрна Україна» (http://www.netbaryerov.org.ua ).
  •  Фонд соціального захисту інвалідів (http://www.ispf.gov.ua/ ).

                                      

                                   Для людей з вадами зору

 

  •    Всесвітній Союз сліпих (http://www.once.es/new ). (Загальна інформація про незрячих, текст конституції даної організації, перелік країн-учасниць та календарний план заходів. Крім того, на сайті можна ознайомитися з журналом об’єднання).
  •  «Комп’ютерні технології для сліпих та слабозорих» (http://www.tiflocomp.ru/ ). Представлено відомості про сучасні технічні засоби для людей з вадами зору.
  •  Міжнародна мережа для незрячих користувачів ПК (http://www.blind.net/ ). (Інформаційні ресурси для сліпих користувачів персональних комп’ютерів).  Міжнародний центр охорони зору (http://www.lasik.ru/ ).(Віртуальна клініка. Про очні хвороби та методи їх лікування. Посилання на найкращі англомовні офтальмологічні сайти).
  •   Навчально-інформаційний комп’ютерний центр Українського товариства сліпих (НІКЦ УТОС) (www.blind.org.ua ).
  •  Тифлопедагоги, специалисты по ориентированию и мобильности (http://lyubimov.su). (Персональний сайт Олексія Любімова – тифлопедагога, психолога, інструктора з орієнтування та мобільності. Інформація про засоби реабілітації людей з вадами зору, культурне й наукове життя, діяльність і творчість людей з вадами зору).
  •  Українське товариство сліпих (УТОС) (http://blindua.narod.ru ). (Діяльність Всеукраїнської громадської організації інвалідів).

                                          

                               Для людей з вадами слуху

 

  •  Глухих.нет: информационно-развлекательный медиапортал для глухих и слабослышащих (http://gluxix.net ).
  •   Deafmir (http://deafmir.com/ ). Новини культурного життя глухих України: конкурси, концерти, спорт і т. д. Інформація про слухопротезування, навчання та працевлаштування; форум, галерея.
  •   «DeafNet»: информационный сайт глухих, слабослышащих и всех (www.deafnet.ru ). (Мета проекту – використання можливостей і ресурсів Інтернету для подолання інформаційно-комунікативних бар’єрів, створених вадами слуху та мовлення, а також іншими хворобами. Сайт містить новини, репортажі, у тому числі випуски газети «Мир глухих», корисну інформацію; надає можливість розміщувати об’яви, спілкуватися).
  •   Київська міська федерація з фізичної культури і спорту глухих (www.deafsport.kiev.ua ).
  •  «Коммуналка»: творческий интернет-журнал глухих и слабослышащих друзей со всего мира (http://kommunalka.deт).
  •  Сайт глухих и слабослышащих (http://www.deafworld.ru/ ). (Розміщено корисну інформацію з медичних, соціальних, юридичних та інших питань).
  •  Страна глухих (www.deafworld.ru ). (Мета проекту – інформаційна та юридична підтримка людей з вадами слуху, формування в них активної громадянської позиції, надання можливостей для спілкування, знайомства, обміну досвідом, допомога в отриманні освіти, реабілітації тощо. Розміщено корисні відомості з медичних, соціальних, юридичних питань тощо. Для людей з вадами опорно-рухового апарату).

 

                    Для людей з вадами опорно-рухового апарату

  •   Жизнь после травмы спинного мозга. Параплегия и тетраплегия. Реабилитация инвалидов-колясочников (http://www.paralife.narod.ru/ ). (Корисні поради, наукові статті та книги з рекомендаціями спеціалістів щодо реабілітації та адаптації після травми спинного мозку).
  •  ООО «КБ Шанс» (http://www.shans.poltava.ua/ru/ ). (Продукція спеціалізованого підприємства, яке виготовляє реабілітаційне устаткування для інвалідів).
  •  Танцующая планета (http://dancingplanet.narod.ru/ ). (Сайт присвячено танцям на інвалідних колясках).
  •   Рівненське міське товариство інвалідів з порушенням опорнорухового апарату (http://rtispora.h12.ru ). (Мета діяльності об’єднання – організаційна, освітня, соціальна, матеріальна, правова та творча підтримка людей з особливими потребами, сприяння їхній соціально-психологічній, трудовій та фізичній реабілітації).
  •  «Спешите делать добро!» (http://miloserdie.tellur.ru/ ). (Сайт про людей з ДЦП, їх проблеми та потреби, можливості та досягнення. Інформація про конкурси та проекти, форум для обговорення проблем інвалідів).

 

                       Для людей з вадами інтелекту

 

  • Благотворительный фонд «Даунсайд Ап» http://www.downsideup.org/index.php ). (Центр ранньої допомоги дітям із синдромом Дауна).
  • Вместе (http://www.sci.smolensk.ru/users/invalid/ ). (Лікування та забезпечення медичною й реабілітаційною технікою).
  •  Всеукраинская благотворительная организация «Даун Синдром» (http://www.downsyndrome.com.ua/ ). (Про синдром Дауна; новини, статті, форум, посилання, календар «Діти як діти, тільки із синдромом Дауна», відеофільм «Українські зірки – дітям із синдромом Дауна»).
  •  Город Золотой: благотворительный просветительский фонд содействия абилитации детей с особенностями развития «VITA» (http://gold-child.ru/). (Онлайн-консультації, форум, бібліотека).
  •  Inclusion International (http://www.inclusion-international.org/ ). ( Англомовний сайт Всесвітньої мережі організацій батьків та родин, які виховують осіб з інтелектуальною недостатністю).
  •  Іскра: сайт для людей с трудностями интеллектуального развития и их друзей (www.kipina.ru ). (Складається з двох частин: в одній люди з особливими потребами самі можуть читати, писати та спілкуватися; в іншій – матеріали для батьків, педагогів, психологів; бібліотека, новини, форум).

                                  Для людей з вадами мовлення

  •  Независимый сайт о заикании (www.stuttering.su/node/69 ). (Основна мета проекту – забезпечення тих, хто має вади мовлення, їх близьких, фахівців найбільш повною та достовірною інформацією про заїкання та методи його лікування. Передбачено можливість отримання консультацій. Інклюзивна освіта).

                                   

                                        Інклюзивна освіта

 

  •   АІК: благодійний фонд розвитку комп’ютерних та інформаційних технологій для інвалідів (http://aik.ua/ ). (Сайт створено інвалідами І–ІІ груп тяжких форм захворювань. Проекти фонду: акція «Світ без кордонів», «Комп’ютер – спосіб життя», Центр дистанційного навчання для інвалідів, комп’ютерна бібліотека, Інформаційний центр інвалідів, «Інтернет без кордонів»).
  •  e-Schola.org.ua: віртуальна освітня мережа (http://e-schola.org.ua/ ).

 (Відкрите навчальне середовище для подолання соціальної ізоляції людей з особливими потребами, їх участі в електронному навчанні. Напрямки: комп’ютерна грамотність та спілкування, робота в команді та мистецтво прийняття рішень, лідерські та підприємницькі навички, розкриття талантів).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар